PopUp

Popkoor Pop-Up, een waanzinnig leuk koor uit de Hoeksche Waard!

Ze heeft de mooiste benen, draagt de kortste rokken en valt heel vaak net niet van het podium. Wie? Dirigente Inge Rambags. Al ruim 20 jaar de grote motor van popkoor Pop-Up uit Oud-Beijerland. Een koor dat ze heeft opgericht omdat ze eindelijk eens een éigen koor wilde.

En éigen is Pop-Up als geen ander. Door de unieke sound van het koor. Niet alleen meerstemming – drie, vier of vijf, zeg het maar -, maar vooral door het gevoel dat Pop-Up weet over te brengen. Liefde, angst, boosheid, het rolt over het podium wanneer Pop-Up optreedt.

Hoe dat komt? Door de ongeveer tachtig stemmen van even zoveel unieke personen. Ieder met zijn of haar eigen verhaal. Van overgrootmoeder tot zoekende twintiger, van jagende vrijgezel tot hoogzwangere schoonheid; binnen Pop-Up klinken ze als één stem. Iedereen zingt zijn eigen solo in dat grote popkoor.

Een repetitieavond is als een avond sportschool met instructeur Inge op de bok die al die ‘ik-heb-vandaag-best-hard-gewerkt’-lijven in beweging weet te krijgen. Die iedere keer weer de energie oprakelt om vol overgave in een nummer te duiken, te voelen en te weten wat je zingt. Die soms duwt en trekt, de tekst vergeet, maar haar koor in de hand heeft als een moederaap haar jongen.

En als Pop-Up er dan staat, op een korenfestival, als achtergrondkoor in Ahoy, bij Neerlands best bekeken praatprogramma, een kerstmarkt of een braderie, dan hoor je de techniek. Niet de zuiverheid of de ritmiek, maar het neutral, de curb, de overdrive en de twang komen op het juiste moment. Ze brengen de zaal in beweging, lokken passerend publiek naar binnen, laten mensen glimlachen en kinderen dansen. Pop-Up knalt van enthousiasme, is extravert en gaat voor het beste.

Soms iets té enthousiast, té extravert of té uitdagend. Maar dan is daar Frans Verburg, de o zo bescheiden pianist, die al menig koor tot grote jaloezie heeft gedreven. Hadden zij maar zo’n pianist die ogenschijnlijk zonder moeite 80 unieke koorleden begeleidt, ze tempert met zijn pianospel of rap bijstuurt als ze en masse de fout ingaan. En als dat nodig is ook de band aanstuurt.

Met elkaar vormen zij, vormen wíj, Pop-Up: het allerleukste koor van Nederland!!!!